Underbar dag :)

Började dagen med en vanlig söndagspromenad och idag fick det bli rundan på 5km och det var en lagom tur för att få upp suget inför frukosten. Inte för att det där med mat brukar vara något större problem - jag kan nog i alla lägen få i mig mat!

Eftermiddagen har jag sedan spenderat på utflykt vid både Le Blanc Nez och i Bolougne sur mer. Den förstnämnda är den fantastiska utsiktsplats där man vid bra väder kan se över till England och skymta Dovers vita klippor. Det är även en berömd plats i krigshistorien då tyskarna låg och spanade ut över vattnet och försökte att få koll på när de allierade skulle landstiga. Men de kunde ligga där hur länge som helst och spana för när de väl steg i land var det i Normandie och de stränderna ligger några timmar bort!

  

Bolougne sur mer är även det en historisk plats och går tillbaka ända till romartiden då romarna hade staden som utgångspunkt då de skulle inta England. Det finns även en del av staden som ligger innanför höga murar och är precis som ett fort. Det var en väldigt häftig känsla att promenera runt där bland gamla byggnader och kyrkor. Jag älskar verkligen historia och framförallt krigshistoria så detta var ett perfekt sätt att spendera en ledig dag på.

Ikväll blir det bananpannkakor till middag och sedan en lugn kväll i soffan!

 
 
 
  
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback