Recept: Bananbröd med choklad- och jordnötssmörsfyllning

Förra veckan så fick jag ett infall av att baka något men då jag ändå försöker leva ett någorlunda hälsosamt liv här i Calais så ville jag baka något som ändå var lite halvt hälsosamt så därför fick det bli en variant av bananbröd. Jag har aldrig bakat bananbröd förut men det var ju fantastiskt lätt och smakade dessutom underbart så det lär inte vara sista gången som jag bakar bananbröd!
Jag gjorde en variant som påminner lite om tigerkaka då den innehåller choklad- och jordnötssmörsfyllning som man blandar på samma sätt som när man gör tigerkaka. Då det blev så himla gott så kände jag att jag bara måste dela med mig av receptet till er också!

2 dl havregryn mixat till mjöl (jag gjorde en proteinvariant & tog 1dl proteinpulver och 1dl havregrynsmjöl vilket fungerade utmärkt)
1 dl mandelmjöl (går bra med vanligt mjöl också)
1/2 matsked kanel
1 matsked vaniljpulver (går bra med vaniljsocker också)
3 mosade bananer (jag tog 2st stora)
1 ägg
2 äggvitor
1 tesked bakpulver
en nypa salt
en nypa kardemumma (valfritt)
--> Fyllning 1/2 dl jordnötssmör + 1 matsked kakao

Mosa bananerna och mixa havregrynen till mjöl. Blanda samman de två och rör sedan i de övriga ingredienserna, förutom jordnötssmör, kakao och bakpulver. Var noga med att blanda ordentligt och det går även bra att använda en mixer (jag använde en stavmixer). Blanda sedan i bakpulvret och rör runt med en sked.'

Blanda jordnötssmör och kakor i en annan skål och häll sedan i 1/4 av banansmeten - rör ordentligt!
Häll sedan hälften av den återstående banansmeten i en smörad bakform, häll på choklad/jordnötssmörsblandningen och toppa sedan med den resterande banansmeten. Använd sedan en gaffel och rör försiktigt runt i formen, för att skapa ett mönster med chokladsmeten.

Det stod sedan att man skulle grädda kakan i 50-55 min på 200°C men jag tror min var inne ca 25-30 så håll koll på kakan så den inte blir för torr!


Kommentarer
Magnus säger:

Tolkar jag det rätt med ett helt ägg och ytterligare två äggvitor?

Svar: Precis, du tolkar det helt rätt :)
Andréa

2013-11-04 | 20:56:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback