Kinesiotejp

Jag nämnde förra veckan att osteopaten som jag besökte för att få hjälp med min onda magmuskel tejpade mig med en speciell tejp. Alla som läser min blogg kanske inte är helt insatta i idrottsskador och för att förtydliga just denna typen av hjälpmedel så skriver jag helt enkelt ett eget inlägg om detta!

Kinesiotejpen kan användas både förebyggande och för att behandla sportskador. Den används vid skador i muskler och leder där den ger extra stöd och stabilisering, men den påverkar varken blodcirkulation eller rörelsemönster då den är elastisk. Precis som med all typ av behandling av idrottsskador skall man få hjälp av en sjukgymnast eller någon annan som vet hur kinesiotejpen fungerar och skall appliceras för att få ut bästa möjliga effekten av den.

Volleyball-Kinesiotejp-300x168

Anledningen till att jag blev tejpad med just den här tejpen var dels för att ge extra stöd åt min överansträngda muskel men även för att hindra att jag använde muskeln i extrema positioner som hade kunnat leda till att jag skadade muskeln. Jag hade på min tejp i knappt 3 dygn och det är inga problem att duscha med den.

Kinesiotejp-242x300

Jag vet dock inte hur mycket jag tror på hela konceptet med en färgglad tejp som skall få dina leder och muskler att bli bättre. Men oavsett om den hjälper eller inte så skadar den absolut inte någonting och jag kan tänka mig att den kan hjälpa vissa skador. De sjukgymnaster som jag pratat med menar också att placeboeffekten skall inte underskattas - tror man på behandlingen hjälper den ofta bättre så det är bara att börja tro på kinesiotejpen ;)

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback