Fantastiskt god köttfärspaj!

Då livet som elitidrottare kretsar en hel kring mat i samband med träning och vila så tycker jag, i alla fall under säsong då jag har tid, att det är väldigt roligt att leta efter nya, hälsosamma recept att testa. Dock hittar jag ofta ett recept som låter gott, ändrar det lite efter franska råvaror och sedan kör jag ännu en anpassning utifrån vad jag har hemma. Dagens middag blev så fantastiskt god så därför kände jag att jag bara måste dela med mig av det. Som sagt har jag inte någon mängd på allt utan plockade ihop lite avd jag hade hemma :)

Köttfärspaj på kikärtsbotten

Paj"deg"
- ca 200 gram kickärtor
- 1/2 dl rapsolja
- ca 1 dl mjöl

Fyllning
- 125 gram blandfärs
- 1/2 gul lök
- ca 1/2 gul paprika
- några färska champinjoner
- tacokrydda
- en klick creme fraiche
- en klick tomatpuré
- några skivade cocktailtomater
- riven ost

* Mixa kikärtorna till en slät smet. Blanda sedan i oljan och sist mjölet till det blir en bra konsistens på degen. Tryck ut den i en pajform och ställ kallt en stund. Förgrädda sedan pajskalet ca 10 min på 200 grader.
* Fräs lök, paprika och champinjoner och ställ sedan åt sidan.
* Bryn köttfärsen och blanda sedan i tacokryddan
* Blanda ihop grönsakerna med köttfärsen och klicka i creme fraiche och tomatpuré
* Lägg köttfärsröran i pajskalet och tryck ner cocktailtomaterna.
* Garnera med riven ost och grädda i ugnen i ca 20-30 min

Ett gott och något hälsosammare alternativ som dessutom inte gav den där övermätta känslan som pajdeg lätt kan ge - helt klart en ny favorit!

IMG_4697 IMG_4698IMG_4702 IMG_4704

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback