Jullovet i text och bilder

Som jag lovade kommer här en sammanfattning av mitt fantastiska jullov som spenderades i Sverige :)

Jag hade spenderat tre månader här i Frankrike (helt galet vad snabbt tiden går!!) innan det var dags att åka hem och jag hade på något sätt en tanke av hur det skulle kännas etc.. det var till och med bättre än vad jag hade förväntat mig men det är sjukt hur snabbt man vänjer sig vid "ett annat liv". Jag reagerade plötsligt på att folk pratade svenska, körde med ljuset på (franska bilister kör typ alltid utan lyse), hur bra musik vi har på svensk radio, hur söt risgrynsgröt är etc.. Det var en lustig känsla att få uppleva allt detta!
Men mitt i allt detta så var ju även allting precis som vanligt och jag slappande av så fort jag klev innanför dörren där hemma. Lugnet, dofterna, hundarna och värmen av att vara hemma var verkligen fantastisk!
 
Så julen tillbringades hemma i Harplinge och själva julaftonen spenderades tillsammans med familjen Franzén. Det var jullunch hemma hos oss och kvällen spenderades sedan 100m bort i deras hus. Vi åt massa god julmat, sjöng snapsvisor, spelade julklappsleken, sjöng, skrattade, spelade sällskapsspel och åt massa gott julgodis :) Var ett nytt sätt att fira jul på och jag gillade det skarpt.

1) Jullunch
2) Tuva kollar på Kalle Anka ;)
3) Familjefoto
4) Jag och fina Oskar som gav mig en grymt kreativ julklapp
5) Hela gänget, nöjda & glada efter julklappsspelet
 
Dagarna mellan jul och nyår spenderades hos Malin med familj i Falkenberg för julfika, på middag i stan med Amanda & Nico för att prata minnen från sommarens lägerveckor på Västergård, i stallet där det blev en tur på min älskade Knubble, ett dygn i Mölndal med bus, lek och skratt tillsammans med O & R och deras goa föräldrar, ett dygn i Ängelholm (där jag hann med lunch med Tina, fika med gamla kollegor, tjuvtitt på EVS-träning och tacomiddag med mina saknade EVS-brudar!), fika hos farmor, mys i soffan framför bra jultv, mysmiddagar med mina föräldrar etc.. Var grymt effektiv dessa dagar samtidigt som jag faktiskt bara fick koppla av och ta det lugnt - välbehövligt!
 

1) en suddig bild på söta R i keps
2) Farmor som berättar om gamla foton
3) Jag & Knubbe myser på vår nyårsfrukost
 
Nyårsafton då var ju ett projekt som planerades in i det sista, vilket ändå kändes nödvändigt då planeringen började typ en vecka före nyår så det var en del som skulle bestämmas.. Blev ju en trevlig nyårsöverraskning att Marcus fick komma hem från Rysslandet så vi kick  ade igång nyårsafton med besök på systemet, lunch på Capri och så klart kaffe på Espresso house.. Efter detta hämtade vi upp Lillis & Minni som kommit med tåget och efter ett snabbt stopp hos Mormor Nilsson så styrde vi mot Ica Maxi.. grymt bra att handla klockan 15.30 på nyårsafton, vi var i princip ensamma där inne ;) Efektiv handling och allt som stod på listan kom med hem och sen var det bara att starta igång nyårsfirandet.. Jag & Minni tog oss tid till vila medan grabbarna korkade upp rödvinet.. Lite försenat började vi matlagningen men vi hann med både förrätt, huvudrätt och första delen av vårt sällskapsspelande innan tolvslaget. Tolvslaget firades med bubbel, skålande och skönsång till ABBA´s "Happy New Year" - dock var det galet kallet och det var inte helt lätt att få i champagnen i glasen när händerna skakade som tusan! Fortsatte kvällen med mer sång, eterrätt, sällskapsspel, drinkar och mys innan vi tackade för oss.. 2013 började sedan på bästa sätt med pannkaksfrukost med grädde & bär- mumma! Sen var det dags att kramas och frasen som är allt för vanligt i vårt gäng växlades: "Ååå vad roligt det var att ses, kommer att sakna dig, vi ses i sommar!"... ibland önskar jag att vi var ett kompisgäng som bodde i samma stad, eller iallafall i samma land!!
 
 
1) Förrätt: Sparris inlindad i serranoskinka
2) Lillis & Minni är laddade för förrätt
3) Marcus klär upp sig för att steka älg!
4) Huvudrätt: Älgfilé, hasselbackpotatis, kantarellsås & grekisk sallad
5) Obehaglig grön mintlikör från Frankrike som smakade tandkräm
6) Tolvslaget!
7) Nyårsgänget
8) Skål!
9) TP-spelande!
10) Efterätt: Vit chockladmousse toppad med hallon & vit chocklad
11) Pannkaksfrukost
 
Efter nyårsfirandet var det bara att ta tag i packandet och det blev 22 tunga kilo som släpades med från Sverige.. Hade fyllt väskan med lösgodis, svenska tidningar, pulver för att göra nyponsoppa, havregryn och diverse annat som kändes livsviktigt att ta med till Vannes, haha!!

Så klockan 04.15 på onsdagsmorgonen lämnade jag Harplinge & så småningom även Sverige.. det var vemodigt men samtidigt känns det bra att nästa gång jag kommer hem är det för längre ledighet och en sommar som kommer att bli fantastiskt bra!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback