Gymprogram onsdag 9/1-2013

Onsdagarna innehåller alltid ett gemensamt pass på gymet klockan 10.30. Jag har som rutin att cykla dit lite tidigare så att jag har tid att stretcha i 15-20min och eftersom jag redan är varm från cykelturen på ca 6km så är musklerna redan uppvärmda och redo för stretching.

Passet börjar sedan med 10-15min cardio + 10-15min coreövningar. Det är fritt att välja vilken typ av cardio man vill köra, hur hårt man vill pressa sig och vilken typ av coreövningar man vill fokusera på.
Själva gympasset idag bestod av ett dynamiskt cirkelgymprogram som kommer från franska landslaget (det är verkligen en fördel att ha en tränare som jobbar med landslaget!!) och är riktigt tufft.
Det består av 5 olika stationer som vardera innehåller två övningar som alterneras. Tanken är att en av dem är excentrisk och skall utföras långsamt "på vägen ner" och sedan explosivt i vändningen och den andra övningen är mer inriktat på explosivitet. Vissa av dem har tex. två excentriska övningar och ibland varierar de från gång till gång. Varje station görs 4 varv, och det är 8 repetioner på varje moment. Så totalt blir det tex. 32 knäböj + 32 dropjumps innan man går vidare till nästa station.
 
1) Knäböj
    Dropjumps
 
2) Armhävningar på stepbräda
    Hantelflyes

3) Omvänd armhävning
    Sittande rodd

4) Tåhäv 8st/ben
    Vadpress i maskin

5) Triceps med medicinboll, på bänk - en person släpper med. bollen så du får fånga den och sedan kasta den
    Pullover med situp
 
Idag stannade vi alla 4 varven på samma station innan vi gick vidare till nästa och jag kan säga att man är ganska mör i armarna efter att kört de omvända armhävningarna 4 varv!!!
Ett bra och givande pass där jag alltid blir så förvånad hur mycket man kan göra med sin egen kroppsvikt. Jag som är stark i benen men svagare i överkroppen behöver verkligen den här typen av pass, jag har träningsvärk varje gång vi gjort detta!
 

Omvänd armhävning
 
Hantelflyes
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback