Båtutflykt

Fredagmorgon var ingen av oss särskilt taggade för den långa dagen med båttur och sen även grillkväll. Men vi är bra på att ta oss igenom saker med ett leende och det visade sig att vi skulle ha riktigt roligt, trots kylan!!

Väl påklädda (3 par byxor, 2 par strumpor, 4 tröjor, vindjacka, mössa, vantar, halsduk) gick vi ombord på båtarna som vi skulle tillbringa följande 8-9 timmar på. Det var två båtar som förr användes som fiskebåtar här i Bretagne och nu är det en förening som håller på att renoverar dem och "slåss" för att de ska finnas kvar. Så några snälla äldre människor från den här föreningen tog oss med ut på havet. 
Jag som aldrig förr har seglat var lite rädd men tänkte att det är nog ingen fara. När vi kom ut mot havet, båten vinglade på vågorna och folk sprang överallt för att ändra segel etc så trodde jag att det var kris och att vi skulle ramla i vattnet. Vad jag senare lärde mig var att detta var fullt normalt, men vid första upplevelsen av detta så kom tårarna och jag visste seriöst inte att jag kunde vara rädd för det men så var det. Vid den här tidpunkten öppnades det också en flaska vin och jag kan säga att jag aldrig svept ett glas vin å snabbt som jag gjorde då, haha.. Anneka tog dock hand om mig och fick mig att skratta mitt i tårarna och senare så kunde jag slappna av och njuta av båtturen - men vilken första upplevelse det var!!

Gick i land på en av alla öarna som finns i skärgården utanför Vannes för att ha picknick. Här slapp vi vinden och även solen tittade fram vilket gjorde att vi stannade lite extra länge och njöt av värmen som vi saknat under våra timmar på båten!

Sen var det dags att segla hemåt men eftersom vinden inte riktigt var på vår sida tog det typ dubbelt så lång tid att segla hem då vi var tvugna att segla i sick-sack. Men vid det laget var vi alla vana vid båten och lade oss och sov/solade på däck en stund. Är ju fantasiskt härligt att vaggas av vågorna och höra måsarna och vågorna - kan helt klart rekomenderas. Fikade, läste, frös och gnällde lite över trötthet och kyla gjorde vi nog men väl hemma i hamnen var vi alla vldigt tacksamma för att vi fått chansen att följa med på den här turen. Tackade besättningen och tog oss i land väldigt trötta och glada över att vara tillbaka på fastlandet igen :)

                    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback