Fem veckors sjukskrivning

Sjukskrivningen var ju ett faktum och för någon som knappt ens varit hemma från jobbet pga en förkylning, feber eller annan sjukdom var ju detta en helt ny värld som öppnades. Försäkringskassan skulle man kontakta, anmäla skadan till två olika försäkrningsbolag och fixa med det ena och det andra. Visserligen var dessa uppgifter ganska bra att fylla dagarna med den första veckan då tristessen ganska snabbt blev ett faktum. 

I övrigt fylldes de där fem veckorna med besök hos Anna som gav mig nya rehabövningar allt eftersom, jag tog mig upp på en motionscykel efter drygt två veckor och sedan rullade träningen på. Jag tyckte att jag blev rörligare, svulnnaden gick ner och även om jag inte byggde muskler så fick jag tillbaka kopplingen i dem och kunde aktivera alla muskler till slut. Det där är otroligt spännande att det kan vara så svårt, eller rent ut sagt omöjligt att spänna lårmuskeln då hjärnan inte fattar hur den skall bära sig åt. Som tur var är kroppen fantastiskt bra på att reda ut det där och efter några veckor var jag som sagt tillbaka på den fronten. Jag spenderade ganska mycket tid på gymet, i början med kryckor och i maskinerna men tillslut släppte jag kryckorna och kunde börja jobba med fria vikter. Även om jag tittade bort mot knäböjsställningen och längtade dit kunde jag se de små framstegen i min träning. '
 
Sista veckan på sjukskrivningen var nog den som var tuffast mentalt för då kände jag mig i princip hel och frisk och började klättra på väggarna samt känna mig deppig att inte längre finnas med i sammanhang, tex jobbet, laget etc. Just det där med sammanhang skall jag ta upp mer i ett senare inlägg så stay tuned!
Dock var vänner och familj helt fantastiska under dessa veckor (och det har de varit även nu efter operaionen) och tog med mig på små utflykter till stallet, kom hem med fika, satt och solade på altanen tillsammans, lagade mat och diskade när jag var som mest orörlig och var helt enkelt både ett fantastiskt stöd men även sällskap. 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback