Egenrostad musli!

Här kommer då inlägget om min egenrostade musli som är fantastisk god. Jag har ätit den tillsammans med grekisk yoghurt och några bitar kiwi de två senaste dagarna och jag är väldigt nöjd :)

Jag blandade alla torra ingredienser i en bunke. Tog drygt 3dl havregrynsblandning som bas och sedan mixade jag i solrosfrön, pumpakärnor, linfrön och hasselnötter. 
Kokade upp 1dl vatten och blandade med 1msk rapsolja och 1msk flytande honung. Hälde den flytande blandningen i bunken med torra ingredienser och blandade ordentligt. Hällde upp det på en bakplåtsklädd plåt och sedan in i ugnen på 175 grader i ca 40 min. Jag rörde om var 10:e minut för att det skulle bli jämnt rostat. Efter de 40 minuterna hällde jag på ytterliggare ca 1 msk honung, rörde runt och lät den stå inne på eftervärmen i ugnen. Jag haren väldigt liten ugn så därför kunde jag inte göra så mycket men man kan ju utan tvekan göra hur stor sats man vill och blanda i precis vad man känner för :)
Stort plus att man kan köpa väldigt billiga frön, nötblandninhar och grynblandningar i lösvikt här :) Det är det som gömmer sig i påsarna på den första bilden!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback