Intervallträning

Idag så har vi ingen morgonträning då det är dagen innan match och vår tränare vill spara lite på oss inför matchen. Men jag är fortfarande inte spelklar så jag har verkligen ingen anledning till att vara pigg och fräsch klockan 20.00 imorgon kväll. Så därför tänkte jag att det kunde vara en perfekt start på dagen att köra lite morgonjogg i form av intervaller. Jag hittade ju en fantastisk träningsanläggning i parken vid vårt hus så det var där jag tänkte köra på löparbanorna idag. Dock var de upptagna av skolelever men fanns en annan bana jag kunde springa så det var ingen fara på taket. Tänkte dela med mig av mitt träningsprogram här:
 
Uppvärmning
- 6 min jogg i lugnt tempo
- Stretching & uppvärmning med löpskolning, squats, utfallssteg
- 4 stegringslopp + jogg (totalt 400m)
 
Intervallträning
- 1 varv på löparbanorna (400m) innan skoleleverna tog över och jag flyttade mig till planen runt en mindre fotbollsplan och körde följande:
- 5 x 1,5min löpning med 1,5min vila mellan intervallerna. I vilan är det gång, jogg, skaka loss för att bli av med den värsta mjölksyran
 
- Avslutade med plankan i 30 sek intervaller, från en position direkt till en ny: rak - sido - sido - rak
- Stretching och sedan promenad hem
 
Det som är praktiskt med intervallträning är att det är effektivt, tar inte så lång tid och man får upp puls direkt och svettas som en gris. Förr oss volleybollspelare är det dessutom bättre att köra intervaller då långdistanslöpning gör oss sega och vi tappar en del av explosiviteten som är så viktig för oss.
 

Skön stretching i morgonsolen efter avslutat pass
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback